دل من مرده ولی شوق شهادت دارد...

دل من مرده ولی شوق شهادت دارد...
طبقه بندی موضوعی

خواب «مجله تایم» برای «افق ۱۴۰۴» ایران

يكشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۱۰ ق.ظ

مجله تایم ادعا می کند دولت ایران در داد و ستد با مردم خویش اینگونه بیان کرده است: "سیاست را به ما بسپارید و درباره زندگی تان آزادید، کم و بیش هرچه می خواهید، انجام دهید." سیاستی که در قالب «برقراری رابطه ایران با آمریکا و مذاکره در موضوعات مختلف» در لابلای متن بدان اشاره می کند.

جمهوری اسلامی ایران پس از پشت سر گذاشتن فراز و نشیب های متعدد از زمان شکل گیری انقلاب اسلامی تا کنون، همواره پیشرفت و توسعه بر اساس مبانی و اصول اسلامی - ایرانی را ملاک عمل دانسته و با وجود موانع بسیاری که از سوی نظام سلطه در جهت مقابله با اهداف و برنامه های نظام اسلامی تعریف شده است رسیدن به جایگاه مناسب در تمامی سطوح و حوزه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است. بر این اساس بود که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در 13 آبان 1382 به  سران قوای سه گانه، سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404  را مبتنی بر سه مولفه اصلی ابلاغ کردند:

 

توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه.

ایران برخوردار از هویت اسلامی و انقلابی، الهام‌بخش در جهان اسلام.

تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌الملل بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت.

 

این در حالی است که "تهدید و تحریم" سیاست رایج و همیشگی نظام سلطه بر علیه جمهوری اسلامی ایران همواره وجود داشته است که باعث می شد دستیابی به سند چشم انداز و تثبیت جایگاه ایران در منطقه و جهان با مشکلاتی روبرو شود. البته ناگفته نماند که تلاش جوانان ایرانی در حوزه های دانش و فناوری و اثبات قدرت نظامی ایران در منطقه، توانست چهره واقعی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور پیشرفته و مقتدر به جهان نشان دهد. برای اثبات این مدعا به  دو نمونه از اعترافات غربی ها درباره پیشرفت جمهوری اسلامی ایران با وجود اعمال فشار و تحریم‌های گسترده نظام سلطه را مرور می کنیم:

 

* جک استروا نماینده پارلمان انگلیس و مسئول مذاکره کننده هسته ای در سال های 1382 تا 1384 پس از سفر به ایران در 17 دی 1392 طی یادداشتی در ایندپندنت می نویسد " هنگامی که پس از ۹‌سال همراه هیات نمایندگی پارلمانی انگلیس از فرودگاه امام خمینی(ره) به هتل خود در مرکز تهران می‌رفتم، زیرساخت‌های این شهر، اتوبان‌ها و خطوط جدید مترو که در دست ساخت بود من را شگفت‌زده کرد. با وجود تحریم‌ها، تهران این روزها بیشتر شبیه به مادرید و آتن به نظر می‌رسد تا مثلا بمبئی و قاهره." (30 دی 1392)

 

*شبکه ۵ تلویزیون فرانسه در گزارشی با شگفتی به پیشرفت ایران با وجود تحریم هایی سنگین اشاره می کند و می گوید: "ایران در سال‌های گذشته با تحریم‌های اقتصادی غرب علیه برنامه‌های هسته‌ای‌اش مقابله کرده است. غرب از فروش نفت ایران و مبادلات در نظام بانکی سوئیفت ممانعت می‌کند، اما در عوض ایران در بسیاری زمینه‌ها از جمله حوزه دریایی، فضایی، فن‌آوری نانو و همچنین پزشکی دستاوردهای فراوانی داشته است. این اقدامات نشان می‌دهد سالها تحریم کشورهای غربی علیه ایران نه تنها عزم دانشمندان این کشور را سست نکرده بلکه عزم آنها را برای رسیدن به قله‌های دانش راسخ‌تر کرده است."(7 دی 1393)

 

این در حالیست که نظام سلطه همواره تلاش داشته تا جمهوری اسلامی ایران را از دستیابی به علوم پیشرفته و فناوری نوین منع کند. ولی در اقدام جالب همین نظام سلطه هیچ تلاشی برای منع صدور کالای مصرفی و فرهنگ مورد نظر خود را به ایران نکرده بلکه، حتی در قالب پروژه نفوذ برای رسیدن به راهبرد محوری "براندازی و تغییر نظام ایران" همواره با تبلیغات گسترده، از صادرات و ورود محصولات غربی به ایران با هدف تغییر سبک زندگی ایرانیان استقبال کرده است.

 

انتشار اخباری مبنی بر گشایش شعبه مک دونالد و کی اف سی در ایران و رفع تحریم محصولاتی همچون کوکاکولا نشان دهنده استقبال و تلاش غرب برای نفوذ و تغییر در عادات فرهنگی مردم ایران است. چرا که معتقدند اگر بتوانند باورهای و عادات و سبک زندگی مردم ایران را تغییر دهند خواهند توانست در موضوعات و تصمیم گیری های کلان سهم بسزایی داشته باشند.

 

مدل بارز این راهبرد غرب را می توان در شوروی مشاهده کرد. این موضوعی است که گورباچف رئیس جمهور وقت شوروی در سخنان خود درباره راز فروپاشی شوروی می گوید. زمانی که خبرنگار از وی دلیل فروپاشی شوروی می پرسد گورباچف پاسخ می دهد "شکست شوروی از امریکا زمانی رخ داد که مردم مسکو ساعت ها در صف افتتاح شعبه مک دونالد مسکو به انتظار نشستند".

 

اکنون غرب تلاش می کند در سطح باورهای فرهنگی مردم ایران نفوذ کند. سریال های و برنامه های مختلف ماهواره ای که از شبکه های پی ام سی، فارسی وان، من و تو و غیره پخش می شود همگی هدف واحد در راستای تغییر ذائقه و اعتقادات مردم ایران را دارند. سیاستمدارن و تئورسین های غربی امید دارند که این برنامه ها بتوانند به تغییر اساسی در ایران منتهی شوند.

 

تصویری که مجله تایم در گزارش تفصیلی خود از ایران 2025 (1404) ارائه می دهد بر اساس اهداف غرب از ایران و در راستای سیاست "تغییر" در ایران قرار دارد. در ذیل به نمونه هایی از ادعاهای مجله تایم درباره ایران 2025 اشاره می کنیم:

 

تغییر عادات مصرفی مردم ایران با اشاره به علاقمندی نسبت به محصولات غربی (اشاره به قفسه اسباب بازی مغازه ها می کند که مملو از محصولات غربی است)

انتشار عکس دختر ایرانی با پوشش محصولات غربی و طرح این پرسش که، چگونه یک دهه آینده، ایران دنیا را تغییر خواهد داد؟

ادعا درباره علاقه جوانان ایرانی به برقراری رابطه با دنیا در برابر تلاش تندورهای دلواپس (اصولگراها) برای ممانعت از نابودی امور (ارزش ها)

 

مجله تایم با برشمردن این موارد به نکته قابل تاملی با بیان به نتیجه رسیدن توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی اشاره  و ادعا می کند دولت ایران در داد و ستد با مردم خویش اینگونه بیان کرده است: "سیاست را به ما بسپارید و درباره زندگی تان آزادید، کم و بیش هرچه می خواهید، انجام دهید." سیاستی که در قالب «برقراری رابطه ایران با آمریکا و مذاکره در موضوعات مختلف» در لابلای متن بدان اشاره می کند.

 

اکنون با مقایسه مدل مطلوب غرب درباره ایران 2025 با سند چشم انداز 1404 برای جمهوری اسلامی ایران در 10 سال پیش رو، باید منتظر طرح ریزی برنامه های گسترده دشمن در قالب پروژه «نفوذ» برای دستیابی به اهداف مورد نظر باشیم.

 

کارشناسان بر این باورند اهدافی که نظام سلطه در قبال جمهوری اسلامی ایران دنبال می کند «ایجاد تغییر در سبک زندگی اسلامی، پذیرش فرهنگ غرب و کانالیزه کردن عادات مصرفی مردم ایران در مسیر خواسته های خود» است.

 

اگرچه 12 سال از ابلاغ سند چشم انداز 1404 از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در 13 آبان 1382 می گذرد، مشاهده می کنیم که در سال 1394 در همان روزهای آبان ماه، که نماد استکبارستیزی و مقابله با نظام سلطه برای ایرانیان است، مجله تایم با هدف قرار دادن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فضای پیش آمده از توافق هسته ای، از تغییر در ایران تا سال 2025 سخن می گوید تغییری که زمان حصول آن با اهداف مدنظر غرب زمان انقضای توافق هسته ای موسوم به برجام و افق ترسیم شده توسط رهبر فرزانه انقلاب در سال 1404 است!

 

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو - سجاد مصطفیپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی